Pages

Sunday, March 21, 2010

muhasabah- AKU seorang manusia

Align Center
aku manusia biasa
hidup sementara
akan dicabut nyawa

aku manusia
punya nama indah
.RAIHANA.
namun akhlakku
tak seindah nama..



aku juga manusia
yang kerap terluka
yang kerap meluka sesiapa saja
dgn atau tanpa sengaja

aku manusia
yang hidupnya tak pernah sempurna
tapi masih mengharapkan bahagia

aku manusia
yang hidup didalam kotak
yg aku sendiri cipta
tak pernah keluar
bila ditarik, aku menolak
bile ditolak, aku melawan

aku manusia biasa
yang tersesat di hutan dunia
yang terjerat sebelum dipimpin keluar

aku manusia lemah
kerap hilang pertimbangan
belayar tanpa nakhoda
berbekal selemah-lemah iman

aku manusia
yang merancang tanpa pelaksanaan
kerap terlewat saat bantuan dtg
yang hidup dlm awangan

aku manusia
yang menumpang kelebihan manusia lain
yang menagih kaseh
mencari sinar, celahan manusia

aku manusia
terkadang dtg taubat mengharap keampunan
terkadang dtg nafsu terima dosa percuma
apakah selamanya aku manusia sebegitu

aku manusia
yang lemah..bila keseorangan
aku manusia biasa
mengharap teman
untuk terus bergerak
atas bumi, tuk hidup dlm dunia realiti
di 'sana' nanti, mengharap keredhaan Ilahi

aku manusia
yang punya jiwa
yang punya cinta
tapi kpd dunia..
kenapa bukan kepadaNya?
Dia mencipta aku..memberi aku nikmat..
memberikan aku segalanya..
betapa snggup aku membelakangkanNya..

sayup kudengar azan
mata dipejam, air mengalir
melembut jiwa, merungkai cinta
tak pernah kurasa
nikmatnya beribadah
yaAllah, berikanku nikmat mencintaiMu.
agar terhapus dosa2 ku..
yg tak dpt dihitung..

Ya Allah, sujud ku di hamparan biru..
mengharap keampunanMu..

syurga itu bukan percuma
mahal harganya
dan aku terlalu hina
tuk mencium baunya

Ya Allah, ampuni dosaku
setinggi gunung dosa kuhimpun
secebis kuman pahala dihitung

Ya Allah
lembutkan hati yang kian hitam
hilangkan resah yg mengcengkam
tunjukkan aku jalan..
jalan yang Kau Redhai..

YaAllah
teguhkan aku dijalanMu

~amin~


-nana-1:29pm-22/3/09-
Nota 1 : Terima kasih kerana melayari PERSONAL BLOG.
Nota 2 : Himpunan #puisikaku boleh dilayari di www.jalangpasiran.blogspot.com
Nota 3 : Ruangan komen tidak diaktifkan di semua entri dan page.
Nota 4 : Sebarang pertanyaan dan komen, emailkan di raihanasanusi@gmail.com